NOTIS

Assalamualaikum Wbr. Dengan ini di isytiharkan bahawa bermula 12hb Disember 2010....blog ini telah menjadi Blog Rasmi Persatuan Penduduk Saujana Rawang (PPSR) dan bukan lagi blog bola jaring bagi kaum ibu. Segala aktiviti bola jaring dari kaum ibu telah diserapkan ke dalam aktiviti Persatuan Penduduk Saujana Rawang. (PPSR). Bermula saat ini....Penduduk Saujana Rawang perlu menjadikan blog ini sebagai medium untuk mengetahui segala perkembangan terkini dan sebagai ruang menyampaikan informasi secara rasmi dari Persatuan kepada penduduk Saujana Rawang. Harap Maklum

About Me

My photo
Selangor Darul Ehsan, Malaysia
Saujana Rawang adalah sebuah penempatan terancang yang akan dinaiktaraf sebagai bandar oleh pemaju bersebelahan dengan Bandar Country Homes di Rawang. Mulai 29hb Disember 2010, segala informasi yang dimuat turun sebagai Entry di blog ini HANYA diperolehi dari Setiausaha Persatuan Penduduk Taman Saujana Rawang sahaja. Harap maklum.

Followers

Saf Kepimpinan Dan AJK-AJK Persatuan Penduduk 2010-2012

Assalamualaikum Wbr.

Di sebelah kiri adalah gambar Pimpinan-Pimpinan dan juga AJK-AJK PPSR mengikut Portfolio masing-masing bagi memudahkan penduduk berurusan.

Saturday, July 10, 2010

Hak Anda Sebagai Isteri Terhadap Harta Sepencarian.


Dipetik Dari Blog http://resepirahsiaku.blogspot.com/.  Terimakasih Captain.
Salam,

Kita tidak meminta...tetapi tidak dapat tidak... Kaum Wanita perlukan ilmu syarie mengenai perkahwinan.  Jadikan ini sebagai ilmu di dada.

Ada harta dan wang yang banyak pun kadang-kadang tidak menjaminkan rumahtangga yang bahagia sekiranya suami atau isteri tidak mensyukuri nikmat yang Allah SWT berikan. Harta dan wang menjadi rebutan diantara suami isteri apabila berlaku kes penceraian atau kematian. Kes-kes begini melibat pasangan suami isteri yang sama-sama berusaha mengumpul harta seperti rumah, saham, tanah, EPF dan lain-lain lagi aset. Si isteri mesti dan kena tahu apakah haknya terhadap harta bekas suaminya supaya keadilan dan jaminan hidup masa depannya bersama anak-anaknya nanti terbela.


Bagi kes kematian suami pula sekiranya meninggal harta yang banyak, maka banyak pihak terutama pihak sebelah keluarga arwah lelaki dan saudaranya akan berperang habis-habisan untuk mendapatkan harta walaupun mereka ini tidak pernah membantu arwah semasa hidupnya. Bila kematian barulah mereka ini muncul menuntut pula bahagian mereka.

Ayat-ayat mengenai faraid ini banyak terdapat dalam AI-Qur'an, begitujuga dalam hadis-hadis.

"Allah memerintahkan kamu mengenai pembahagian harta pusaka untuk anak-anak kamu, iaitu bahagian seorang anak lelaki menyamai bahagian dua orang anak perempuan. Tetapi jika anak-anak perempuan itu lebih daripada dua, maka bahagian mereka ialah dua pertiga daripada harta yang ditinggalkan oleh si mati. Dan jika anak perempuan itu seorang sahaja maka bahagiannya ialah seperdua (separuh harta itu)……"(sehingga akhir ayat). (Surah AI-Nisa ': 11)

Maksudnya: "Daripada Ibnu 'Abbas Radhiallahu 'anhuma daripada Nabi Shallallahu 'alaihi wasallam sabdanya: "Kamu bahagi-bahagikanlah harta (pusaka) di antara ahli fard 'idh (waris) berdasarkan Kitabullah. "(Hadis riwayat Muslim dan Abu Daud)

Terlalu sedikit wanita Islam tahu bahawa mereka berhak untuk menuntut harta sepencarian yang boleh mencapai setengah dari aset suami mereka selepas kematian yang terkini.

Adalah umum bagi wanita untuk membuat tuntutan untuk harta sepencarian yang diperolehi selama perkahwinan bersama. Dengan kes penceraian tetapi tidak dalam kes kematian.

Hal ini berlaku kerana ramai bekas isteri atau janda tidak tahu hak mereka dan peruntukkan undang-undang. Mereka berfikir bahawa jika mereka memiliki anak, mereka hanya berhak satu perlapan (1/8) dari harta suami (di bawah sistem faraid) dan jika mereka tidak mempunyai anak, mereka berfikir bahawa mereka boleh mendapatkan hanya satu perempat (1/4) dari harta suami.

"Tapi wanita di Malaysia banyak memberikan sumbangan bagi kejayaan suami mereka, sehingga pihak perempuan harus membuat tuntutan dan berhak mendapatkan sebahagian daripada harta sepencarian jika mereka dapat menunjukkan sumbangan mereka."

Oleh kerana itu perbezaan antara Kes 1 dan Kes 2.

Dalam kes pertama, Zainab tahu bahawa sebagai seorang isteri, dia boleh membuat tuntutan sehingga 50% dari aset suaminya di bawah harta sepencarian. Jadi dia menerima RM500,000 daripada sahamnya sepencarian harta benda dan lain RM62,500 sebagai saham faraidnya (yang merupakan salah satu perlapan dari jumlah RM500, 000).

Dalam kes kedua, Kamariah yang tidak menyedari harta sepencarian dan tidak membuat sebarang tuntutan untuk harta itu. Akibatnya ia hanya menerima RM125,000 yang merupakan salah satu-perlapan dari jumlah RM1juta.

(Dalam kedua kes, baki wang dan aset dibahagikan antara anak-anak dengan anak laki-laki mendapat dua kali bahagian saudara perempuan mereka).

Di bawah sistem faraid, seorang isteri dengan anak-anak akan mendapatkan satu perlapan dari aset suaminya dan dia berhak satu perempat aset suaminya jika mereka tidak mempunyai anak.

"Jika suami meninggal dunia meninggalkan wang RM100,000 dan bekas isteri /janda dapat menunjukkan bahawa ia memberikan sumbangan penjumlahan tersebut, dia berhak setengah dari itu dan akan mendapatkan RM50,000 pertama. Kemudian dari baki RM50,000, ia akan mendapatkan bahagiannya satu perempat (jika pasangan tidak memiliki anak-anak) atau satu perlapan (dengan anak-anak).

Jika wanita itu seorang surirumah yang tinggal di rumah dan merawat anak-anak, dia masih boleh membuat tuntutan untuk sepencarian harta.

"Jika seorang surirumah kepada bekas suaminya yang isterinya dahulu seorang yang baik di rumah membuat hidupnya suaminya aman dan selesa. Mudah bagi bagi suaminya untuk mencari nafkah. Jika si isteri dapat membuktikannya di mahkamah, bergantung pada hakim dan bukti yang diberikan, ia akan cenderung dibahagikan 30% hingga 50% dari harta sepencarian.

Ketika tuntutan seperti itu adalah tertunda di mahkamah, Amanah Raya Malaysia akan memberhentikan pengagihan faraid sehingga masalah ini diselesaikan dahulu sehingga harta hak sepencarian pertama diselesaikan, kemudian barulah membahagikan baki di bawah hukum faraid.

Di bawah hukum faraid, jika isteri tidak mempunyai anak dan tidak ada saudara laki-laki, ia mendapat satu perempat aset suaminya dan baki tiga suku pergi ke Baitul Mal (perbendaharaan di bawah dewan Islam negara-negara) yang penting baginya untuk membuat tuntutan dalam harta sepencarian.

Jika isteri dapat membuktikan kepada Baitul Mal bahawa dia adalah orang yang membayar semuanya, bahkan mungkin melepaskan haknya untuk aset. Pada perkahwinan poligami, para isteri juga harus tahu hak mereka keatas harta sepencarian.

Mengambil contoh: Encik A berkahwin dengan Puan B selama 20 tahun dan memperoleh RM10,000 selama pernikahan mereka. Lalu mengambil isteri kedua, Puan C yang merupakan anak perempuan kepada seorang lelaki kaya. Usahanya berkembang pesat kerana kenalan dan dia kemudian perolehi RM10 juta. Kemudian beliau berkahwin pula dengan Puan D dan tidak mendapatkan banyak selama pernikahannya dengan wanita ketiga.

Apakah semua tiga isterinya berhak untuk bahagian yang sama setelah kematiannya?

"Jika ia meninggalkan RM10 juta selepas kematian, adalah tidak adil untuk isteri keduanya jika sebahagian isteri pertama perlapan di bawah hukum faraid yang akan dibahagikan rata di antara tiga isteri (dengan masing-masing mendapat 1/24 saham). Kerana pada pernikahan keduanya bahawa ia membuat wangnya. "Jadi, isteri keduanya harus membuat tuntutan berdasarkan harta sepencarian selama pernikahannya dengan dirinya bahawa suaminya menjadi kaya semasa dengan suaminya. Dia harus membuktikan bahawa itu adalah pernikahan kedua yang membuatnya suaminya lebih kaya dan bukan yang pertama atau ketiga. Jika dia melakukan itu, dia boleh mendapat sehingga 50% daripada aset suaminya.

Bersambung nanti...... (Bab 1)

Posting ini hanya maklumat sahaja. Untuk mendapat maklumat yang lengkap pasal kes tuntutan harta sepencarian. Sila rujuk dengan peguam syarie yang ada.

Wassallam
Deensasa

No comments: